Saturday 17 December 2011

MISSION

  Menjiwai, itulah yang boleh digambarkan dengan gambar diatas. Dia adalah orang biasa yang mempunyai kelebihan seperti orang lain yang mempunyai kelebihan yang lain. Apa yang menarik, dia menggesek biola di tempat dimana ramainya pelancong yang datang dari luar dan dalam negara iaitu di salah satu tempat yang bersejarah di bandaraya bersejarah Melaka. Mana mungkin aku akan buat seperti yang dia buat, menggesek biola tanpa menghiraukan orang lain. Dari sudut positif, tiada istilah 'buang tabiat' untuk dilemparkan kepada dia yang sering menggesek biola bermodalkan alunan lagu rasa sayang hey yang aku tak berapa pasti siapa penyanyi asal dia. siapa penyanyi asal lagu tu bukanlah tujuan utama untuk aku mengupdate blog pagi pagi buta yang seharusnya aku tidur dan dibuai mimpi mimpi indah yang selalunya tidaklah sampai mengghairahkan. Tetapi tujuan utama penulisan blog kali ini adalah untuk aku menceritakan tentang seorang tua yang menjalani tugas seharian  sebagai penggesek biola yang berbekalkan memory lama yang masih tersimpan rapi didalam fikirannya.Oleh yang demikian, Tanpa mendengar cerita penduduk tempatan sekalipon, aku yakin yang pemegang watak utama gambar diatas bukanlah niat dia menggesek biola untuk menjual bakat lalu meraih wang wang syiling atau wang wang kertas pelancong pelancong yang tertarik dengan gesekkan biola darinya. dan aku yakin die berasal dari keluarga yang senang dan bermain hanyalah atas tujuan untuk memperkenal dan menyambungkan seni indusri muzik nenek moyang mereka kepada pelancong pelancong luar. situasi dia ni hampir hampir boleh di ibaratkan 'seperti anak raja yang memilih jalan sukar'. mmm, xpela.. mata dah semakin mengantuk, wajarlah aku berhenti menulis dan memulakan pengembaraan baru dalam waktu tidur aku. ASSALAMUALAIKUM.

"sama ada kita pemuzik atau pendengar, kita tetap menghayati"

No comments:

Post a Comment